Leskist Inspecteur 009

Categorie: 8 -12 jaar

Leskist Inspecteur 009

Inspecteur 009 heeft de pech gehad in korte tijd drie keer in aanraking te zijn gekomen met, om hem te citeren: ‘vieze drab’. Namelijk toen hij een hap nam van een boterham, een appel en een slok nam uit een glas sinaasappelsap. Tegen zijn verwachting in was de smaak van alle drie deze etenswaren onvoorstelbaar vies, omdat er ‘drab’ op zat. Sinds dat moment heeft hij een missie: ‘het uitroeien van deze drab’. De leerlingen ontdekken dat de Inspecteur in aanraking is gekomen met schimmel. Maar is het wel zo verstandig om schimmel uit te roeien? De leerlingen kweken zelf schimmels, voeren daar proefjes mee uit en komen zo zelf tot een antwoord voor Inspecteur 009.

Leerdoelen

Periode
Hele jaar

Uitleentermijn
2 weken

Leskist Kluts!

Dit project start met vijf opgezette dieren uit verschillende biotopen van Den Helder. Ze zijn de “kluts” kwijt: ze zijn hun geheugen kwijt en weten niet meer wie en waar ze zijn. Er ontstaat een briefwisseling tussen de dieren en de kinderen met vragen als: “Waar woon ik? Wat eet ik? Wie zijn mijn vrienden?” De klas verbindt zich steeds meer met de dieren, waardoor betrokkenheid als “vanzelf” ontstaat. Uiteindelijk leren de kinderen de biotopen van Den Helder (bos, duin, strand en de stad) op een creatieve manier kennen.

Leerdoelen

Periode
Hele jaar

Uitleentermijn
2 weken

Geheimen uit de sloot

Het water rondom De Helderse Vallei leent zich uitstekend voor een veldwerkles over het leven in de sloot. Dat hoef je de meeste leerlingen geen twee keer te zeggen: laarzen aan en schepnetten mee!
Welke dieren leven er eigenlijk in de sloot, wie zijn hun vijanden en waarom kun je veel meer watervlooien tegenkomen dan bijvoorbeeld de waterschorpioen? Het heeft alles te maken met een voedselkringloop.

Naast het determineren van de gevonden waterdiertjes aan de hand van een zoekkaart, leren de leerlingen ook meer over de biotoop ‘sloot’ en ontdekken ze dat al het leven (dier of plant) met elkaar in relatie staat.

Leeftijd
8-12 jaar

Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.

Aantal
maximaal 30 leerlingen

Duur
1,5 uur

Locatie
De Helderse Vallei.

Periode
April t/m oktober

De Energieke klas

Bouw een windmolen, verwarm een huis met aardwarmte, haal energie uit de zon en ontdek hoe je het beste zonnepanelen op je dak kunt leggen! Al deze thema’s komen aan bod in deze les. In het bosatelier van De Helderse Vallei werken leerlingen in groepjes aan de hand van duidelijke instructiebladen. Zo worden ‘ver van je bed’ thema’s begrijpelijk en komen ze dichtbij.

Leeftijd
8-12 jaar

Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.

Aantal
maximaal 30 leerlingen

Duur
1,5 uur

Locatie
De Helderse Vallei of op school.

Periode
Hele jaar rond

Duinstruinen

Er is een oude landkaart gevonden tijdens opruimwerkzaamheden. De leerlingen worden uitgenodigd om zelf op onderzoek uit te gaan. Tijdens deze les ontdekken de leerlingen dat het duingebied langs onze kust een stuk unieke natuur is.

Leeftijd
8-12 jaar

Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.

Aantal
maximaal 30 leerlingen

Duur
1,5 uur

Locatie
Grafelijkheidsduinen, verzamelpunt bij kruising Hengstepad en Bremstraat

Periode
April t/m oktober

Experimenteer met het weer

Tijdens de veldwerkles “experimenteer met het weer” leren de leerlingen verschillende meetinstrumenten te gebruiken om zo meer te leren over het weer.  Leerlingen leren hoe je het weer en het klimaat kunt meten en beschrijven met behulp van de begrippen temperatuur, neerslag, bewolking en wind en met behulp van uitdagende experimenten. 

Leeftijd
8-12 jaar

Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.

Aantal
maximaal 30 leerlingen

Duur
1,5 uur

Locatie
De Helderse Vallei.

Periode
Hele jaar rond

Onkruid is een mening

Wie heeft er thuis en in de tuin geen plantjes staan? We zorgen goed voor de plantjes die we in het tuincentrum kopen, maar de wilde plantjes tussen de stoeptegels zien we vaak als onkruid. Terwijl ze heel belangrijk zijn! Ontdek vandaag samen met een expert de stoepplantjes in jouw buurt. We nemen stoepkrijt mee, waarmee we deze plantjes verheffen tot straatkunst! We laten ons hierbij inspireren door kunstenaar David Zinn. Misschien dat zo meer mensen de stoepplantjes beter gaan bekijken en ze waardevol gaan vinden.

Leeftijd
8-12 jaar

Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.

Aantal
maximaal 30 leerlingen

Duur
1,5 uur

Locatie
De Helderse Vallei.

Periode
Mei t/m september

Groepsvorming Los Zand

Los Zand is een twee uur durend programma gericht op groepsvorming. De activiteiten vinden plaats in een natuurlijke omgeving wat vaak garant staat voor een ontspannen en ongedwongen leeromgeving. Samen met de leerkracht zetten de leerlingen de toon voor de rest van het jaar door gericht te werken aan samenwerking, groepswerk en natuurlijk communiceren.  Na een intakegesprek stellen wij het programma af op uw specifieke wensen en/of aandachtspunten van de klas.

Dit programma kunt u heel goed aan het begin van het schooljaar boeken. Maar ook wanneer tijdens het schooljaar toch niet helemaal lekker loopt in de groep.

Leeftijd
8-12

Begeleiders
Het programma wordt volledig begeleid door een educatief medewerker. Als docent draait u mee in het programma, maar krijgt u ook de gelegenheid om uw klas en leerlingen van af een afstandje te observeren.

Aantal
Maximaal 30 leerlingen

Duur
2 uur

Locatie
De Helderse Vallei

Kosten
€ 6,00 per leerling;

Leskist Het Weerbericht

Door het uitvoeren van de leskist ‘Het Weerbericht’ laat u de leerlingen kennis maken met de kenmerken van het weer die de leerlingen zullen herkennen in het weerbericht. De leerlingen vormen in groepjes een ‘Weerbureau’. De weerbureaus gaan metingen verrichten en doen zo informatie op over diverse aspecten die te maken hebben met het ‘weer’. Na verloop van tijd hebben de weerbureaus zoveel informatie opgedaan dat zij een certificaat kunnen behalen. Als de weerbureaus de certificaten op zak hebben mogen zij een weerbericht opstellen.

Leerdoelen

Periode
Hele jaar

Uitleentermijn
2 weken