Inspecteur 009 heeft de pech gehad in korte tijd drie keer in aanraking te zijn gekomen met, om hem te citeren: ‘vieze drab’. Namelijk toen hij een hap nam van een boterham, een appel en een slok nam uit een glas sinaasappelsap. Tegen zijn verwachting in was de smaak van alle drie deze etenswaren onvoorstelbaar vies, omdat er ‘drab’ op zat. Sinds dat moment heeft hij een missie: ‘het uitroeien van deze drab’. De leerlingen ontdekken dat de Inspecteur in aanraking is gekomen met schimmel. Maar is het wel zo verstandig om schimmel uit te roeien? De leerlingen kweken zelf schimmels, voeren daar proefjes mee uit en komen zo zelf tot een antwoord voor Inspecteur 009.
Leerdoelen
Periode
Hele jaar
Uitleentermijn
2 weken
Dit project start met vijf opgezette dieren uit verschillende biotopen van Den Helder. Ze zijn de “kluts” kwijt: ze zijn hun geheugen kwijt en weten niet meer wie en waar ze zijn. Er ontstaat een briefwisseling tussen de dieren en de kinderen met vragen als: “Waar woon ik? Wat eet ik? Wie zijn mijn vrienden?” De klas verbindt zich steeds meer met de dieren, waardoor betrokkenheid als “vanzelf” ontstaat. Uiteindelijk leren de kinderen de biotopen van Den Helder (bos, duin, strand en de stad) op een creatieve manier kennen.
Leerdoelen
Periode
Hele jaar
Uitleentermijn
2 weken
Heb je dit al geproefd? Deze leskist zit vol met proefjes waarvan het water je in de mond loopt. Ze ontdekken eten uit andere culturen en leren over de ‘schijf van vijf’. Verder onderzoeken ze waarom eten veilig en hygienisch bewaard moet worden. Aan de hand van een uitgebreide handleiding kunt u de les zoveel uitbreiden als u zelf wilt.
De volgende vijf pijlers komen terug in de lessen:
Consumentenvaardigheden: Wat staat er op een etiket?
Gezond eten: Waarom heb je eten en drinken nodig?
Smaak: Durf jij nieuwe soorten eten te proeven?
Voedselproductie: Waar komt ons eten vandaan?
Koken: Hoe maak je een gezonde, lekkere lunch?
Periode
Hele jaar
Uitleentermijn
4 weken
De leerlingen gaan aan de hand van het verhaal van Ralph en een postpakket op ontdekkingsreis. Ze leren over diversiteit, welke dieren waar ter wereld voorkomen en komen zelf tot een ordening van het dierenrijk.
Leerdoelen
Periode
Hele jaar
Uitleentermijn
2 weken
Door het uitvoeren van de leskist ‘Het Weerbericht’ laat u de leerlingen kennis maken met de kenmerken van het weer die de leerlingen zullen herkennen in het weerbericht. De leerlingen vormen in groepjes een ‘Weerbureau’. De weerbureaus gaan metingen verrichten en doen zo informatie op over diverse aspecten die te maken hebben met het ‘weer’. Na verloop van tijd hebben de weerbureaus zoveel informatie opgedaan dat zij een certificaat kunnen behalen. Als de weerbureaus de certificaten op zak hebben mogen zij een weerbericht opstellen.
Leerdoelen
Periode
Hele jaar
Uitleentermijn
2 weken
Er is een oude landkaart gevonden tijdens opruimwerkzaamheden. De leerlingen worden uitgenodigd om zelf op onderzoek uit te gaan. Tijdens deze les ontdekken de leerlingen dat het duingebied langs onze kust een stuk unieke natuur is.
Leeftijd
8-12 jaar
Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.
Aantal
maximaal 30 leerlingen
Duur
1,5 uur
Locatie
Grafelijkheidsduinen, verzamelpunt bij kruising Hengstepad en Bremstraat
Periode
April t/m oktober
Bouw een windmolen, verwarm een huis met aardwarmte, haal energie uit de zon en ontdek hoe je het beste zonnepanelen op je dak kunt leggen! Al deze thema’s komen aan bod in deze les. In het bosatelier van De Helderse Vallei werken leerlingen in groepjes aan de hand van duidelijke instructiebladen. Zo worden ‘ver van je bed’ thema’s begrijpelijk en komen ze dichtbij.
Leeftijd
8-12 jaar
Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.
Aantal
maximaal 30 leerlingen
Duur
1,5 uur
Locatie
De Helderse Vallei of op school.
Periode
Hele jaar rond
Tijdens de veldwerkles “experimenteer met het weer” leren de leerlingen verschillende meetinstrumenten te gebruiken om zo meer te leren over het weer. Leerlingen leren hoe je het weer en het klimaat kunt meten en beschrijven met behulp van de begrippen temperatuur, neerslag, bewolking en wind en met behulp van uitdagende experimenten.
Leeftijd
8-12 jaar
Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.
Aantal
maximaal 30 leerlingen
Duur
1,5 uur
Locatie
De Helderse Vallei.
Periode
Hele jaar rond
Het water rondom De Helderse Vallei leent zich uitstekend voor een veldwerkles over het leven in de sloot. Dat hoef je de meeste leerlingen geen twee keer te zeggen: laarzen aan en schepnetten mee!
Welke dieren leven er eigenlijk in de sloot, wie zijn hun vijanden en waarom kun je veel meer watervlooien tegenkomen dan bijvoorbeeld de waterschorpioen? Het heeft alles te maken met een voedselkringloop.
Naast het determineren van de gevonden waterdiertjes aan de hand van een zoekkaart, leren de leerlingen ook meer over de biotoop ‘sloot’ en ontdekken ze dat al het leven (dier of plant) met elkaar in relatie staat.
Leeftijd
8-12 jaar
Begeleiders
Educatief medewerker, leerkracht en voor groep 5/6: 1 ouder/begeleider per groepje van 5 leerlingen of voor groep 7/8: minimaal 3 begeleiders per klas.
Aantal
maximaal 30 leerlingen
Duur
1,5 uur
Locatie
De Helderse Vallei.
Periode
April t/m oktober